Z nieukrywaną dumą, z wielką radością oraz wdzięcznością dla organizatorów, podzielę się z Wami faktami o największej wystawie biżuterii z bursztynem w Chinach. W dniach 10 stycznia – 10 marca 2021 trwa wystawa zbiorowa z udziałem biżuterii sutaszowej by Margita. Ma ona miejsce w oddziale Muzeum Narodowego chińskiej prowincji Yunnan w Kunming. Wystawa nosi tytuł “Piękno zatrzymane w czasie”, składa się z ponad 800 eksponatów pochodzących zarówno z kolekcji prywatnych jak i wypożyczonych z Muzeum Ziemi PAN.
Wystawa jest dużym wydarzeniem kulturalnym w regionie Yunnan. Otwarcie odbyło się 10 stycznia 2021 r. Wernisażowi towarzyszył spacer interaktywny po wystawie transmitowany on-line, który bił rekordy oglądalności tego tupu wydarzeń. Imponująca jest także liczba odwiedzających, tym bardziej że dzieje się to w trakcie ograniczeń epidemicznych, które narzucają m.in. właśnie zmniejszenie liczby odwiedzających. Bardzo nas to cieszy, bo na całym świecie łakniemy takich okazji do obcowania ze sztuką i historią. Odwiedzający mają możliwość poznania historii bursztynu na ziemiach polskich w pięciu ujęciach tematycznych. Pozwala to spojrzeć na pełną drogę, jaką przebył bursztyn: od „powstania” w lesie bursztynowym i transportu lodowcem, poprzez obróbkę warsztatową na różnych etapach rozwoju cywilizacji i podróże szlakami handlowymi po całym świecie po zachwycającą biżuterię polskich artystów, rzemieślników.
Sebastian Tajl (zdjęcie obok, pierwsza osoba z lewej) zapytany (przez Annę Sado na łamach amber.com.pl) – Skąd pomysł na tę wystawę? odpowiada: “Jak wszystkie nasze dotychczasowe wystawy, tak i ta ma zwrócić uwagę na Polskę – budować pozytywny wizerunek naszego kraju poprzez kulturę i rękodzieło, eksponując te elementy, którymi możemy się poszczycić i które są wysoko cenione przez Chińczyków. Jak biżuteria z bursztynem bałtyckim, która jest tutaj znana i wysoko ceniona za unikatowe wzornictwo”
W Chinach biżuteria z bursztynem jest bardzo mocno kojarzona z Polską. Ta wystawa, jest niebywałą okazją dla odwiedzających, na obcowanie w jednym miejscu, z małymi, jubilerskimi, dziełami sztuki z przekroju ostatnich 50 lat. To niezwykły przekrój materiałowy i warsztatowy połączony z nieograniczoną kreatywnością i wyobraźnią utalentowanych twórców polskich. Nie dziwię się, wobec tych faktów, że odbiorcy chińscy są zachwyceni przede wszystkim współczesną biżuterią.
Odwiedzający mają możliwość poznania historii odkrywania bursztynu na ziemiach polskich w pięciu ujęciach tematycznych. Pierwsza to geneza, czyli opowieść o ogromnym i starym bursztynowym lesie. W kolejnym etapie zwiedzający poznają sam surowiec, jakie jest jego występowanie i właściwości. Następnym przystankiem jest sprawdzenie jak na przestrzeni wieków wyglądała obróbka bursztynu. Wystawa prezentuje także stroje i wycinanki kaszubskie.
Na przedostatnią opowieść zapraszają inkluzje – można sprawdzić co bursztyn z przed milionów lat przeniósł do dzisiejszych czasów. Patrząc na te fragmenty skamieniałych fragmentów flory i fauny zatopionych w bursztynie… zastanawiasz się w jakim świecie żył ten owad, ta roślina a gdzie jesteś Ty. Jaka to wspaniała część wystawy, śladami natury! Istna podróż w czasie. Fascynujące, że natura znalazła sposób aby opowiedzieć nam o sobie i swojej mocy, swojej doskonałości, o ciągłej przemianie.
Wtrącić muszę nieco o budynku Yunnan Muzeum, w którym odbywa się wystawa. W filmie poniżej w pierwszych 4 sekundach widzimy budynek z lotu ptaka, a następnie widok elewacji od strony wejścia głównego. Budynek został zaprojektowany w pracowni Rocco Design Architects, podoba mi się ich motto – że architektura, a nie tylko sztuka, architektura jest ostatecznie sztuką rozwiązywania problemów. Jak sami autorzy piszą o projekcie – “koncepcja muzeum wywodzi się z potężnych obrazów słynnych lokalnych „kamiennych lasów” Yunnanu”. Surowość tego regionu znalazła swoje odbicie w bryle budynku, wyrzeźbiona przez architekta jako grupa przestrzennych objętości, skupiają się one tworząc większą masę – ale nadal widzimy jej poszczególne fragmenty. Fascynujące, jednak wracam do biżuterii. Poniżej film, dzięki któremu uda mi się, mam nadzieję, zabrać Was w wirtualną podróż bo wystawie o “Pięknie zatrzymanym w czasie”. Wypatrujcie biżuterii by Margita 😉
Na koniec najlepsze: zatrzymane klatki – kilka zdjęć biżuterii, najbardziej sycące duszę wrażenia estetyczne. Podczas tej największej wystawy biżuterii w Chinach prezentuje się ponad 100 polskich artystów, projektantów, jubilerów. Dzięki tej części wystawy odwiedzający zobaczą przekrój ewolucji polskiej sztuki bursztynniczej od lat 70. XX wieku do czasów obecnych. Zaczniemy do przyjrzenia się kilku pracom wybranym moim subiektywnym okiem, a wcześniej okiem fotografa, Sebastiana Tajl. Wśród tego zacnego grona, znajdują się aż cztery prace sutaszowe wykonane przez Margitę. Po prawej widzicie jedną z nich, jest to naszyjnik uszyty z sutaszu “Pawie oko”. Na końcu tego artykułu pokazuję Wam bliżej prace Margity, w świetle studyjnych lamp, postaram się także szerzej je opisać i pokazać zarówno detal jak i zdjęcia na modelce – to moim zdaniem najlepiej ożywia biżuterię i najlepiej ją “opowiada”.
Zdjęcie z korytarza piątego ujęcia bursztynu bałtyckiego w historii Polski – aleje z ekspozytorami, pokrytymi czarnym, atłasowym materiałem. Światła, skierowane na niewielkich gabarytów dzieła. Na pierwszym planie rozpoznaję prace wybitnych polskich projektantów i jubilerów: wisior, broszka i pierścień “Czarny Las” autorstwa Adnrzeja Jacyszyna. Tuż za nimi na tym samym ekspozytorze leży broszka Pawła Kaczyńskiego, pozwolę sobie opisać ją jako filigranową formę witki stalowych gałązek.
Autorkami tego post apokaliptycznego dzieła są dwie artystki. Biżuterię oraz kryzę wykonała Danuta Czapnik, natomiast gorset uszyła Katarzyna Konieczka. Gorset nazywa się “Mad Doll” i pochodzi z pokazu Amber Look z 2019 roku. Jest przyciągająco – przerażający, jego forma jest jak strój rodem z obrazów Beksińskiego, jest niesamowity w detalach. Ten gorset od razu przyciągnął to mój wzrok i chciałam go Wam pokazać w relacji z wystawy. Doskonały jako kostium do filmu sience fiction o przyszłości ludzkości. Tym pobudzającym wyobraźnię eksponatem, zapraszam do przyjrzenia się następnemu, tym razem w wersji total mini.
Niezwykłą prace “Baśniowe Szachy” Iwony Tamborskiej miałam okazję oglądać na żywo na ostatnich targach Amberif 2020 w Gdańsku. Te szachy tworzą scenę dwóch baśniowych armii, które szykują się do walki. “Armia biała jest dowodzona przez króla o ptasich skrzydłach i królową, władającą wodą. (…)Czarna armia dowodzona jest przez króla o skrzydłach nietoperza, królową władającą ogniem oraz ich pomocników: pogańskich kapłanów” – jak opisuje je autorka na swojej stronie Rękami Stworzone.
Mam nadzieję, że udało mi się przenieść Was na chwilę w świat muzealnej doniosłej atmosfery. Bardzo dziękuję organizatorowi Sebastianowi Tajl i dyrektorowi artystycznemu Jack Yang za wyróżnienie moich aż czterech sutaszowych prac, które wzięły udział w wystawie. Tak oto po raz kolejny sutasz Margity znalazł swoje miejsce między największymi nazwiskami polskiego jubilerstwa.
A teraz zaproszę Was do do świata sutaszu, pełnego soczystych barw, odważnych, abstrakcyjnych kształtów oraz pełen lekkości i światła. Poniżej link do wpisu, w którym bardziej szczegółowo opisuję i zaprezentuję prace Margity z wystawy “Piękno zatrzymane w czasie”. Pokaże je w nieco innym świetle i ze zbliżeniem na detal: “Lekkość sutaszu połączone z ciepłem bursztynu – czysta magia twórcza”
Podsumowanie najważniejszych informacji:
Wystawa „Piękno zatrzymane w czasie” / „Beauty Trapped in Time”.
Muzeum Narodowe prowincji Yunnan w Kunming / Chiny.
Czas trwania wystawy: od 10 stycznia do 10 marca 2021.
Organizator: Yunnan Provincial Museum, Seba Amber.
Kurator: Sebastian Tajl, Natalia Zawiła, Jack Yang, Wang Zhijia, Pan Rui.
Autorem zdjęć prezentowanych w tym wpisie jest Sebastian Tajl.
Największa wystawa bursztynu w Chinach z udziałem sutaszu by Margita. Piękno zatrzymane w czasie.
Z nieukrywaną dumą, z wielką radością oraz wdzięcznością dla organizatorów, podzielę się z Wami faktami o największej wystawie biżuterii z bursztynem w Chinach. W dniach 10 stycznia – 10 marca 2021 trwa wystawa zbiorowa z udziałem biżuterii sutaszowej by Margita. Ma ona miejsce w oddziale Muzeum Narodowego chińskiej prowincji Yunnan w Kunming. Wystawa nosi tytuł “Piękno zatrzymane w czasie”, składa się z ponad 800 eksponatów pochodzących zarówno z kolekcji prywatnych jak i wypożyczonych z Muzeum Ziemi PAN.
Wystawa jest dużym wydarzeniem kulturalnym w regionie Yunnan. Otwarcie odbyło się 10 stycznia 2021 r. Wernisażowi towarzyszył spacer interaktywny po wystawie transmitowany on-line, który bił rekordy oglądalności tego tupu wydarzeń. Imponująca jest także liczba odwiedzających, tym bardziej że dzieje się to w trakcie ograniczeń epidemicznych, które narzucają m.in. właśnie zmniejszenie liczby odwiedzających. Bardzo nas to cieszy, bo na całym świecie łakniemy takich okazji do obcowania ze sztuką i historią. Odwiedzający mają możliwość poznania historii bursztynu na ziemiach polskich w pięciu ujęciach tematycznych. Pozwala to spojrzeć na pełną drogę, jaką przebył bursztyn: od „powstania” w lesie bursztynowym i transportu lodowcem, poprzez obróbkę warsztatową na różnych etapach rozwoju cywilizacji i podróże szlakami handlowymi po całym świecie po zachwycającą biżuterię polskich artystów, rzemieślników.
Sebastian Tajl (zdjęcie obok, pierwsza osoba z lewej) zapytany (przez Annę Sado na łamach amber.com.pl) – Skąd pomysł na tę wystawę? odpowiada: “Jak wszystkie nasze dotychczasowe wystawy, tak i ta ma zwrócić uwagę na Polskę – budować pozytywny wizerunek naszego kraju poprzez kulturę i rękodzieło, eksponując te elementy, którymi możemy się poszczycić i które są wysoko cenione przez Chińczyków. Jak biżuteria z bursztynem bałtyckim, która jest tutaj znana i wysoko ceniona za unikatowe wzornictwo”
W Chinach biżuteria z bursztynem jest bardzo mocno kojarzona z Polską. Ta wystawa, jest niebywałą okazją dla odwiedzających, na obcowanie w jednym miejscu, z małymi, jubilerskimi, dziełami sztuki z przekroju ostatnich 50 lat. To niezwykły przekrój materiałowy i warsztatowy połączony z nieograniczoną kreatywnością i wyobraźnią utalentowanych twórców polskich. Nie dziwię się, wobec tych faktów, że odbiorcy chińscy są zachwyceni przede wszystkim współczesną biżuterią.
Odwiedzający mają możliwość poznania historii odkrywania bursztynu na ziemiach polskich w pięciu ujęciach tematycznych. Pierwsza to geneza, czyli opowieść o ogromnym i starym bursztynowym lesie. W kolejnym etapie zwiedzający poznają sam surowiec, jakie jest jego występowanie i właściwości. Następnym przystankiem jest sprawdzenie jak na przestrzeni wieków wyglądała obróbka bursztynu. Wystawa prezentuje także stroje i wycinanki kaszubskie.
Na przedostatnią opowieść zapraszają inkluzje – można sprawdzić co bursztyn z przed milionów lat przeniósł do dzisiejszych czasów. Patrząc na te fragmenty skamieniałych fragmentów flory i fauny zatopionych w bursztynie… zastanawiasz się w jakim świecie żył ten owad, ta roślina a gdzie jesteś Ty. Jaka to wspaniała część wystawy, śladami natury! Istna podróż w czasie. Fascynujące, że natura znalazła sposób aby opowiedzieć nam o sobie i swojej mocy, swojej doskonałości, o ciągłej przemianie.
Wtrącić muszę nieco o budynku Yunnan Muzeum, w którym odbywa się wystawa. W filmie poniżej w pierwszych 4 sekundach widzimy budynek z lotu ptaka, a następnie widok elewacji od strony wejścia głównego. Budynek został zaprojektowany w pracowni Rocco Design Architects, podoba mi się ich motto – że architektura, a nie tylko sztuka, architektura jest ostatecznie sztuką rozwiązywania problemów. Jak sami autorzy piszą o projekcie – “koncepcja muzeum wywodzi się z potężnych obrazów słynnych lokalnych „kamiennych lasów” Yunnanu”. Surowość tego regionu znalazła swoje odbicie w bryle budynku, wyrzeźbiona przez architekta jako grupa przestrzennych objętości, skupiają się one tworząc większą masę – ale nadal widzimy jej poszczególne fragmenty. Fascynujące, jednak wracam do biżuterii. Poniżej film, dzięki któremu uda mi się, mam nadzieję, zabrać Was w wirtualną podróż bo wystawie o “Pięknie zatrzymanym w czasie”. Wypatrujcie biżuterii by Margita 😉
Na koniec najlepsze: zatrzymane klatki – kilka zdjęć biżuterii, najbardziej sycące duszę wrażenia estetyczne. Podczas tej największej wystawy biżuterii w Chinach prezentuje się ponad 100 polskich artystów, projektantów, jubilerów. Dzięki tej części wystawy odwiedzający zobaczą przekrój ewolucji polskiej sztuki bursztynniczej od lat 70. XX wieku do czasów obecnych. Zaczniemy do przyjrzenia się kilku pracom wybranym moim subiektywnym okiem, a wcześniej okiem fotografa, Sebastiana Tajl. Wśród tego zacnego grona, znajdują się aż cztery prace sutaszowe wykonane przez Margitę. Po prawej widzicie jedną z nich, jest to naszyjnik uszyty z sutaszu “Pawie oko”. Na końcu tego artykułu pokazuję Wam bliżej prace Margity, w świetle studyjnych lamp, postaram się także szerzej je opisać i pokazać zarówno detal jak i zdjęcia na modelce – to moim zdaniem najlepiej ożywia biżuterię i najlepiej ją “opowiada”.
Zdjęcie z korytarza piątego ujęcia bursztynu bałtyckiego w historii Polski – aleje z ekspozytorami, pokrytymi czarnym, atłasowym materiałem. Światła, skierowane na niewielkich gabarytów dzieła. Na pierwszym planie rozpoznaję prace wybitnych polskich projektantów i jubilerów: wisior, broszka i pierścień “Czarny Las” autorstwa Adnrzeja Jacyszyna. Tuż za nimi na tym samym ekspozytorze leży broszka Pawła Kaczyńskiego, pozwolę sobie opisać ją jako filigranową formę witki stalowych gałązek.
Autorkami tego post apokaliptycznego dzieła są dwie artystki. Biżuterię oraz kryzę wykonała Danuta Czapnik, natomiast gorset uszyła Katarzyna Konieczka. Gorset nazywa się “Mad Doll” i pochodzi z pokazu Amber Look z 2019 roku. Jest przyciągająco – przerażający, jego forma jest jak strój rodem z obrazów Beksińskiego, jest niesamowity w detalach. Ten gorset od razu przyciągnął to mój wzrok i chciałam go Wam pokazać w relacji z wystawy. Doskonały jako kostium do filmu sience fiction o przyszłości ludzkości. Tym pobudzającym wyobraźnię eksponatem, zapraszam do przyjrzenia się następnemu, tym razem w wersji total mini.
Niezwykłą prace “Baśniowe Szachy” Iwony Tamborskiej miałam okazję oglądać na żywo na ostatnich targach Amberif 2020 w Gdańsku. Te szachy tworzą scenę dwóch baśniowych armii, które szykują się do walki. “Armia biała jest dowodzona przez króla o ptasich skrzydłach i królową, władającą wodą. (…)Czarna armia dowodzona jest przez króla o skrzydłach nietoperza, królową władającą ogniem oraz ich pomocników: pogańskich kapłanów” – jak opisuje je autorka na swojej stronie Rękami Stworzone.
Mam nadzieję, że udało mi się przenieść Was na chwilę w świat muzealnej doniosłej atmosfery. Bardzo dziękuję organizatorowi Sebastianowi Tajl i dyrektorowi artystycznemu Jack Yang za wyróżnienie moich aż czterech sutaszowych prac, które wzięły udział w wystawie. Tak oto po raz kolejny sutasz Margity znalazł swoje miejsce między największymi nazwiskami polskiego jubilerstwa.
A teraz zaproszę Was do do świata sutaszu, pełnego soczystych barw, odważnych, abstrakcyjnych kształtów oraz pełen lekkości i światła. Poniżej link do wpisu, w którym bardziej szczegółowo opisuję i zaprezentuję prace Margity z wystawy “Piękno zatrzymane w czasie”. Pokaże je w nieco innym świetle i ze zbliżeniem na detal: “Lekkość sutaszu połączone z ciepłem bursztynu – czysta magia twórcza”
Podsumowanie najważniejszych informacji:
Wystawa „Piękno zatrzymane w czasie” / „Beauty Trapped in Time”.
Muzeum Narodowe prowincji Yunnan w Kunming / Chiny.
Czas trwania wystawy: od 10 stycznia do 10 marca 2021.
Organizator: Yunnan Provincial Museum, Seba Amber.
Kurator: Sebastian Tajl, Natalia Zawiła, Jack Yang, Wang Zhijia, Pan Rui.
Autorem zdjęć prezentowanych w tym wpisie jest Sebastian Tajl.